Vai al contenuto principale
Oggetto:
Oggetto:

Biofisica cellulare e molecolare - DM 270

Oggetto:

MOLECULAR AND CELLULAR BIOPHYSIC

Oggetto:

Anno accademico 2017/2018

Codice dell'attività didattica
MFN0250
Docente
Prof. Alessandra Fiorio Pla
Corso di studi
LM in Biotecnologie Industriali
Anno
1° anno
Tipologia
Caratterizzante
Crediti/Valenza
5
SSD dell'attività didattica
BIO/09 - fisiologia
Modalità di erogazione
Tradizionale
Lingua di insegnamento
Inglese
Modalità di frequenza
Facoltativa
Tipologia d'esame
Orale
Prerequisiti
PREREQUISITI/PREREQUISITES
italiano
Conoscenze di base di Fisiologia Generale e Cellulare Conoscenze di base di fisica
english
Basic knowledge of General and Cellular Physiology. Basic knowledge of Principles of Phyisics
Oggetto:

Sommario insegnamento

Oggetto:

Obiettivi formativi

In line with the general objectives of the master, which provides for the first year several courses referred to fundamental scientific context of the industrial biotechnologies such as signal transduction and cellular and molecular biophysics, the course aims at focusing the relevant issues of classical biophysics. An additional objective points to a quantitative analysis of some conceptual and technical approaches to signal transduction mechanisms from a molecular and postgenomic pint of view, with particular emphasis on selected themes

Oggetto:

Risultati dell'apprendimento attesi

Coerentemente con le conoscenze e competenze richieste per definire il profilo professionale caratteristico di un biotecnologo industriale, il corso prevede i seguenti risultati dell'apprendimento:

CONOSCENZA E CAPACITÀ DI COMPRENSIONE

conoscenze delle principali acquisizioni della biofisica classica dei fenomeni bioelettrici e della moderna

interpretazione con gli strumenti della biologia molecolare

CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE

capacità di utilizzare i concetti acquisiti per l'interpretazione e la comprensione di articoli scientifici

AUTONOMIA DI GIUDIZIO

capacità di valutare criticamente le informazioni, a volte contradditorie, che si ricavano dalla letteratura

ABILITÀ COMUNICATIVE capacità di presentare in modo sintetico e chiaro i contenuti di un articolo scientifico

CAPACITÀ DI APPRENDIMENTO

capacità di focalizzazione sugli aspetti più rilevanti dell'informazione scientifica

In line with knowledges and competences required to define the professional profile characterizing the industrial biotecnologist, the course expect the following results of learning outcomes:

Knowlegde and learning abilities: Knowledge about the foundations of classical biophysics of bioelectric processes and of the modern revisitation of these concepts with the tools of molecula biology.

Ability to use knowledge and understanding.

Ability to utilize the concepts learned during the course to interpret and understand scientific articles.

Autonomy of judgement

Ability to critically evaluate information, even if contradicting, that can be found in the literature Communication skills: capability in presenting in a synthetic and clear form the main contents of a scientific article

Learning skills in focussing on the most relevant aspects of scientific information

Oggetto:

Modalità di insegnamento

· Lezioni frontali (N.ore)/ lectures (hours N.): 24

· Pratica di laboratorio (N.ore)/ practical activities in laboratory (Hours N.): 13

· Esercitazioni teoriche (N.ore): 16

Lectures and practical laboratory and specific assignment

Students will be assigned specific readings on selected topics and will present and discussed together. 

  • Lectures : Attention is given to focused scientific questions, starting from the knowledge provided by the scientific literature.  Experimental approaches, results and conclusions are deeply analysed. 24h
  • Research assays: discussion sessions in which students will be divided into working groups focusing on the different topics of the course. 16h
  • Practical work: students will perform specific experiments concerning selected topics presented in the lectures. 13 h

 

Oggetto:

Modalità di verifica dell'apprendimento

La verifica dell'apprendimento sarà basata sul materiale presentato durante le lezioni frontali, il materiale di approfondimento, seminari ed esercitazioni.

Report scritto riguardante le esperienze dell'esercitazioni. Il risultato del lavoro sarà presentato in forma di una relazione scritta la cui valutazione concorrerà alla valutazione finale. La corrispondenza tra il voto della relazione scritta e ed i punti per l'esame finale sono i seguenti: 22-23, 4 punti; 24-25, 8 punti; 26-27, 12 punti; 28-30, 16 punti.

Progetto di ricerca: questo compito (da completare a casa) sarà riferito a specifici punti approfonditi durante il corso. Il progetto (max 2000 caratteri + figure, tabelle e bibliografia) verrà preparato in gruppi di circa tre studenti e verrà presentato oralmente entro la fine del semestre. Il progetto di ricerca verrà valutato e concorrerà al voto finale. La corrispondenza tra il voto del Progetto di ricerca ed I punti per l'esame finale sono: 22-23, 1 punto; 24-25, 2 punti; 26-27, 3 punti; 28-30, 4 punti. 

Esame orale finale sarà un esame orale sul programma svolto durante il corso. La votazione massima sarà di 12/30.

Il voto finale sarà dato dalla somma delle votazioni delle singole modalità di apprendimento. Una votazione finale da 31 a 33/30 sarà valutato " 30/30 e lode".

Examinations will be based on material covered in lectures, assigned readings, seminars and on site activities.

Written report regarding the 2 practical experiences. The outcome of the work will be presented in form of final report that will be be part of the final evaluation. Correspondence between vote to the Research Essay and additional points for final exams is as follows: 22-23, 4 points; 24-25, 8 points; 26-27, 12 points; 28-30, 16 points.

Research Assay: This at-home assignment will refer to specific topics of the course. The essay (up to 2000 characters + figures, tables and references) will be prepared by groups of normally three students and presented orally by the end of the semester. The Research Essay will give rise to additional points to the final grade of final exam. Correspondence between vote to the Research Essay and points for final exams is as follows: 22-23, 1 points; 24-25, 2 points; 26-27, 3 points; 28-30, 4 points. 

Final exam - will an oral exam based on the program presented during the lectures. The maximum grade will be 12/30. Grading 31-33 will give rise to " 30 cum laude".

Oggetto:

Programma

Cell membrane permeability: fluxes across the plasma membrane. Transporters classification. Fluxes and lows for neutral species and electrolytes; Fick; Nernst-Plank; Goldman-Hodgkin-Katz

Cell membranes: structure and functions. Lipid rafts, caveolae, signalplexes

Electrical properties of cell membranes. Action Potential. Patch clamp  technique

Ion  channels: Structure and function

Introduction to fluorescence and fluorophores. Bioimaging techniques using fluorescent probes: FRET, FRAP,  TIRF

Intracellular messengers: Ca2+ and cAMP  and their crosstalk in live cells I part

Functional analyses of ion channels: fluorescent probes to measure Ca2+ signals

Mechanosensitive channels. Two examples: Piezo and TRP

Cell volume regulation and Aquaporin.

Testi consigliati e bibliografia

Oggetto:

appunti e letteratura recente sugli argomenti trattati.

Notes from the course and recent litterature on the arguments of the course.

 



Oggetto:

Note

primo semestre

Oggetto:

Altre informazioni

http://biotecnologieindustriali.campusnet.unito.it/do/documenti.pl/ShowFile?_id=909d;field=file;key=fkr.wm5GWKhiY
Oggetto:
Ultimo aggiornamento: 15/10/2017 23:35
Location: https://biotecnologieindustriali.campusnet.unito.it/robots.html
Non cliccare qui!